Gesprek met een lading

Soms hangt er spanning in de lucht tijdens een gesprek – met een collega, cliënt of naaste. Boosheid, frustratie of onbegrip kunnen de sfeer flink beïnvloeden. Het kan ervoor zorgen dat het moeilijk is om je uit te spreken. Vanuit de crew resource management weten we hoe essentieel een ´speak up´ is en welke bijdrage hij soms levert in de uitkomst van de zorg die wij verlenen.

In de training Gesprek met een Lading krijg je praktische handvatten om beter om te gaan met emoties in gesprekken. Je leert signalen te herkennen én te benoemen. Je zult merken dat je, naarmate je vaardiger wordt, je dit soort gesprekken met meer rust en vertrouwen kunt aangaan.

Deze 2-daagse training wordt verzorgd door onze communicatie-expert Birte Reinaerts. Haar trainingen zijn luchtig, doeltreffend en interactief, met veel aandacht voor een veilige sfeer en het praktisch toepassen van wat je leert. Vanuit haar achtergrond als jurist en mediator heeft zij ruime ervaring met het voeren van beladen gesprekken en het begeleiden van teams.

Deze training is te boeken als Incompany training, waarbij je traint met je eigen team of regio. Hiervoor kun je een mail sturen naar info@trainingenbeleving.nl

Ook is deze training te volgen op basis van open inschrijving. De eerstvolgende tweedaagse is op 8 april en 20 mei. Kan je niet op deze data? Zet jezelf dan op de wachtlijst om als eerste op de hoogte te worden gebracht van nieuwe data.

Praktische informatie 

Wat levert ‘Gesprek met een lading’ jou op:

  • Een tweedaagse training begeleid door communicatie-expert Birte Reinaerts. Door middel van een mix van theorie, reflectie en oefenen versterk jij jouw communicatieve vaardigheden in beladen gesprekken, zodat je deze vanuit meer rust en vertrouwen kunt voeren. De training is zowel als Incompany als op basis van open inschrijving te volgen.

  • Je versterkt jouw communicatieve vaardigheden in situaties waarin emoties oplopen of jouw grenzen overschreden worden. Je leert hoe je met vertrouwen en kalmte een gesprek voert waarin boosheid, frustratie of agressie een rol spelen. Door middel van theorie, zelfreflectie en praktijkgerichte oefeningen ontwikkel je inzicht in je eigen communicatiepatronen, leer je effectief omgaan met verschillende vormen van spanningsvolle communicatie en krijg je concrete handvatten om de regie te behouden zonder de verbinding met de ander te verliezen.

  • Deze training is geschikt voor zorgverleners van alle opleidingsniveaus en werkervaring. Iedereen die zijn of haar communicatievaardigheden wil versterken, is welkom.

  • Twee keer 8 uur op de trainingsdagen zelf en enige voorbereidingstijd.

  • Tweedaagse op 8 april en 20 mei 2026

  • 2 keer een werkdag van 09.00-17.00 uur.

  • Na afloop van deze training ontvang je 14 A-punten. geaccrediteerd door de KNOV, andere beroepsgroepen op aanvraag.

  • Je kunt je aanmelden als praktijk of organisatie voor een in company training met je eigen team. Stuur me een mail (info@trainingenbeleving.nl) om de mogelijkheden te bespreken!

    De eerstvolgende open inschrijvingsdata zijn op 8 april en 20 mei 2026 (tweedaagse).

  • Open inschrijving: 790 euro per persoon

    Incompany: op aanvraag

    Min 6 deelnemers, max 10 per groep.


  • Versterking van je gespreksvaardigheden: je leert vanuit rust en duidelijkheid communiceren, ook als de spanning oploopt.

  • Inzicht in je eigen communicatiepatronen: door reflectie ontdek je wat werkt en waar je kunt bijsturen.

  • Vaardigheden in het omgaan met emoties van de ander: je herkent signalen en weet hier de juiste aandacht voor te hebben.

  • Tools om frustratie en instrumentele agressie te hanteren.

  • Praktische toepasbaarheid: theorie, reflectie en oefenen wisselen elkaar af, zodat je leert door te doen.

  • Meer regie en plezier in je werk: je houdt gemakkelijker overzicht in gesprekken die eerder veel energie kostten.

  • 14 A-punten